17 de març de 2025, 11:46
L’Oficina Municipal del Consumidor de Quart de Poblet ha aconseguit un acord en el 85,9% de les reclamacions resoltes en 2024
- La telefonia mòbil torna a encapçalar el rànquing de reclamacions
- En 2024, l’OMIC va atendre un total de 2.292 consultes i 221 reclamacions
Quart de Poblet, 15 de març de 2025
L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de Quart de Poblet ha aconseguit un acord en el 85,9% de les reclamacions resoltes durant l’any 2024. Al llarg de l’últim any, l’Ajuntament ha atés 2.292 consultes i ha tramitat 221 reclamacions, un volum que reflecteix la proximitat i la col·laboració amb la ciutadania.
La telefonia mòbil torna a encapçalar el rànquing de reclamacions de les veïnes i els veïns del municipi, a causa de factures abusives, càrrecs indeguts o incompliment de les condicions de venda. Així mateix, s’ha detectat un increment de queixes relacionades amb les companyies elèctriques, motivades per la pujada dels preus.
A més de l’atenció i la mediació, l’OMIC juga un paper clau en l’educació al consumidor, organitzant activitats de sensibilització per a diferents col·lectius, amb especial èmfasi en la protecció davant fraus i males pràctiques comercials. Durant 2024, s’han realitzat 61 sessions formatives adreçades a estudiants, persones majors i associacions locals, amb l’objectiu de fomentar el coneixement sobre drets i deures en matèria de consum.
Com a resultat d’aquesta tasca educativa, es van iniciar 25 expedients de mediació en àmbits civil, familiar, comunitari i penal, oferint a la ciutadania ferramentes eficaces per a resoldre conflictes de consum de manera pacífica i efectiva.
Dia Mundial de les Persones Consumidores
En el marc del Dia Mundial de les Persones Consumidores, l’Àrea de Consum de l’Ajuntament ha programat dues activitats adreçades a diferents sectors de la població.
El 20 de març se celebrarà una gimcana educativa a l’IES Riu Túria al matí i al Centre Cultural Puríssima Concepció a la vesprada. L’activitat està dirigida a l’alumnat de 2n d’ESO, que mitjançant dinàmiques lúdiques aprendran a identificar fraus i a conéixer els seus drets com a persones consumidores.
D’altra banda, el 27 de març s’ha organitzat una visita al Museu de l’Arròs de València junt amb l’Associació Amas de Casa i Consumidores Tyrius. En aquesta visita, les participants coneixeran el procés tradicional de producció de l’arròs, tal com es feia antigament.
L’Ajuntament de Quart de Poblet manté la seua aposta per un consum responsable i transparent, reforçant les ferramentes de mediació i formació per a garantir la defensa dels drets de la ciutadania. En aquest sentit, des de l’Àrea de Consum es continuarà treballant per oferir un servei pròxim i eficaç, adaptat a les necessitats actuals de les persones consumidores.
Dinamització del Mercat Municipal
Durant 2024, l’Àrea de Consum i Mercats va inaugurar el Mercaespai, un espai polivalent situat dins del Mercat Municipal de Quart de Poblet pensat per a la promoció comercial i l’emprenedoria local. L’objectiu és oferir una oportunitat als xicotets negocis i emprenedors que vulguen instal·lar-se dins del mercat.
A més, s’ha dut a terme la modernització de les instal·lacions, com la renovació dels banys i les façanes, així com el canvi de la senyalització per a facilitar la identificació dels llocs.
També s’han realitzat campanyes de conscienciació per a fomentar el comerç de proximitat i reforçar la relació amb la ciutadania, destacant la importància del consum en el comerç local.